May the force be with you.

Igår var jag på en lokal nätverksträff för Leia, en satsning inom Sverok för spelande tjejer.
 
När jag fick upp ögonen för Leia på nätet så kände jag direkt att det här var någonting som behövdes och som jag ville vara en del av.
 
Varför behövs sådana separatistiska satsningar? Det första jag vill säga, är trygghet. Att lägga en trygg grund där man litar på varandra. Sedan kan man utbyta upplevelser, utbyta erfarenheter av arbete inom hobbyn, frustration och framgångar. Att tillsammans peppa varandra till att jaga efter det man vill göra inom vad det än handlar om.
 
Nu när jag sitter och skriver så skulle jag vilja ta upp alla stunder av frustration där jag upplever att jag blockeras på grund av mitt kön i vad jag vill göra, Jag skulle vilja skriva om hur ofta min spelupplevelse har påverkats på grund av män, men jag orkar inte eftersom jag inte tror att det kommer göra någon skillnad för de killar som läser. Det är svårt att sätta sig in i att vara något man inte är, även om den goda viljan finns där. Och tyvärr, så känner jag att goda viljan sällan finns just för att killar tar det personligt istället för att förstå patriarkatet och hur det styr oss alla på så många plan.
 
Därför var gårdagens samvaro väldigt skön. Vi fick Leia presenterat för oss, sedan hade vi speed-dating som var väldigt roligt. Resten av tiden valde jag att göra pixel art och småprata och lära känna de andra som var där. Jag kände mig avslappnad och trygg i solidariteten som Leia använder sig av för att tjejer ska få växa inom spelhobbyn.
 
För att citera Carrie Fisher: "Stay afraid, but do it anyway. What's important is the action. You don't have to wait to be confident. Just do it and eventually the confidence will follow."
 
 
Här kommer lite bilder från igår. Biohazard-plattan är freestylad, och den andra hoppas jag att ni känner igen!
 
 
 

Kommentera här: