”Fanns det ens i hela världen två människor som talade samma språk?”

 
 
En av mina absoluta favoritböcker genom tiderna är "Ingen dans på rosor" av Hannah Green, eller Joanne Greenberg som är hennes verkliga namn. I mitt kladd-exemplar har jag gjort understrykningar eller tagit ut delar som jag tyckt varit extra bra, som jag dragits till just då.
 
Det är sannerligen inte en ny bok, men jag skulle fortfarande sätta en i händerna på varenda en som studerar psykiatri. Den är fortfarande enormt aktuell, på det sätt den beskriver Deborahs resa tillsammans med sin läkare mot att bli frisk; eller som hon känner under större delen av boken, att någon tar ifrån henne sin sjukdom, sin trygga världsbild även fast den är ond väldigt ofta.
 
Tänk om vi skulle prata mer om psykisk sjukdom? Visserligen arbetar Dr Fried utifrån ett freudianskt perspektiv som är förlegat till allra största del, men att samtala och intellektualisera tillstånd där vi mår dåligt och till och med psykoser kan förklaras och väljas bort till en viss del. Att den som vill bli frisk också kan det, och att psykisk sjukdom är extremt subjetiv. Som Dr Fried funderade i boken;
 
Ibland, tänkte hon sorgset, är världen så mycket sjukare än de som befolkar dess institutioner. Hon mindes Tilda på sjukhuset i Tyskland, vid en tidpunkt då Hitler fanns utanför dess murar, och inte ens hon kunde säga vilken sida som var den friska. Tildas mordiska hat, fastspänd vid sängar, matat med slangar och medicinerat till underkastelse, kunde fortfarande tona bort tillräckligt länge för att släppa in ljuset en stund. Hon kom ihåg hur Tilda hade tittat upp på henne från den säng där hon låg fastspänd och sagt med en parodi på ett väluppfostrat och artigt leende: ’Åh, stig på, snälla doktorn. Nu kommer just lagom för patientens lugnande te och världens undergång.’
 
Det var flera år sedan jag läste boken och jag inser själv att jag ser den i ett annat ljus den här genomläsningen. Det är ren litterär skönhet men för mig, så visar den att ingenting är unikt, inte ens gudarna och befolkningen av Yr och språket Yri. Vi påverkas ständigt av vår omgivning.
 
Jag har många fler ord, men jag tror att jag sparar resten för mig själv och de mina.
 
 
 

Kommentera här: