Saari på grönbete på Guitars! (Bilder och video.)

 
 
Så kom den dagen då jag äntligen tog mig på Guitars. Det är ettårsjubiléum och fri entré just idag, så vi gjorde det som en aktivitet med Kärnhuset. Vi blev några stycken och det var väldigt roligt.
 
Vi såg visningen klockan 15.00. Det var fantastiska berättelser och anekdoter kring den här häftiga gitarrsamlingen. Den här samlingen är värld mer pengar än du kan gissa och är inte till salu, men till för att gå runt i och beundra och imponeras.
 
Eftersom det är ettårsdagen så var det fullt med folk vilket inte är min kopp te, men Guitars kan man gå på många gånger och upptäcka nya saker varje gång och jag skulle nog helst vilja strosa där själv nu när jag faktiskt gått den guidade turen och känner till lite av historien med bröderna från Vännäs som började samla på gitarrer tillsammans. Det skulle vara väldigt fint att få strosa där i lugn och ro när det inte är så mycket folk, för idag var det nästan chanslöst att få se alla instrument i virrvarret av människor.
 
Det var speciellt spännande att dels få uppleva den första Fendern, BroadCastern eller NoCastern som den kallades, och vidare fram till mer moderna gitarrer och intressanta berättelser. Jag vill skriva så mycket men jag vet faktiskt inte var jag ska börja eller sluta, så gå bara dit, gå en guidad tur eller promenera där själv. Jag är imponerad, det lär du bli också om du inte redan är det.
 
Dock tror jag att man måste ha en viss förkunskap, ett grundintresse/kunskap i stränginstrument och lite musikhistoria för att uppskatta hur otroligt värdefull och unik samlingen är. För många är det helt enkelt många gitarrer samlade på ett ställe (fast det är i sig ganska imponerande också). Jag tycker ändå att det är värt ett besök även om en musiker såklart får ut lite mer av det. Det här är en utställning i en klass för sig, det är faktiskt människor som åker runt jorden för att titta på den.
 
Vad praktiskt att Mecka ligger i Umeå för en guraist.
 
Efteråt kikade jag lite på 4 Sound-butiken med Mary och det är väldigt farligt med mig i musikaffärer men jag kunde inte låta bli att ta mig en titt. Nu har jag ungefärligt koll på deras utbud, jag stod och fantiserade om framtida projekt. Var sak har sin tid.
 
Spelade in en liten videoblogg också, jag är inte säker på om man fick filma men gjorde det ändå. Man kan faktiskt ana en liten mani i min blick, haha.
 
Alltid lika naturlig framför kameran...
 
 
 
 Samlarna Samuel Åhdén och Michael Åhdén.

Kommentera här: